Quad

Detta forum är öppet för gäster.

Re: Quad

Inläggav Mattias » 02 aug 2013, 23:44

Nice. Ska bli spännande att se
Webmaster
Användarvisningsbild
Mattias
Site Admin
 
Inlägg: 244
Blev medlem: 28 feb 2013, 14:37

Re: Quad

Inläggav janne » 03 aug 2013, 21:09

Ska bli spännande att se....
Möjligen så behöver du en USB asp programming i/f.
Och kanske en Gps ?

Jag håller också på att sätta ihop en Quad. Dock en något mindre DJI 450. Har hittills inte valt motorer, fart-reglage och propellrar. Flight-controller blir en m
Multwii-Mega-Pirate + GPS.

Men just nu så prioriterar jag mina försök att flyga flygplan. Med blandade resultat kan man väl påstå... Ska fortsätta med Quad'en framåt hösten..
Användarvisningsbild
janne
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 jun 2013, 07:58

Re: Quad

Inläggav BosseN » 16 aug 2013, 23:36

Har monterat ramen med motorer och gimbalen. Upptäckt saker man missat vid beställningen. Mest beroende på att det är första multirotorn.

Undrar hur de tänkte med gimbalen för GoProkameror. Är precis att Hero 3 får plats utan hus. Inte ens naked frame får plats. Verkar som man får strappa fast den direkt i ramen. Få bli nån tunn gummiduk för friktion och lätt dämpning i ramen. Saknades även gummibussningarna till upphängningen. Lite väl snäva toleranser och marginaler åt fel håll. Men den gick ihop relativt smärtfritt. Fick hämta ritning på artikelns sida på HK. Utan den hade det blivit lite väl mycket gissande och provande. Behövdes inte någon bruks.

Vad gäller själva quaden så var det inga större problem. Bruksen bestod av 3 bilder. Men hade varit omöjligt att få ihop den om man följde dem. Fick montera löst undre plattan först för att se var fästena ska sitta på rören. Sedan lossa plattan och fixera fästena och sedan montera undre plattan. I övre plattan var det inte helt genomskuret i plattan. Saknades 0,1mm som gick att trycka ut. Verkar som tanken är att man ska kunna dra ihop armarna vid transport. Men känns osäkert på hur länge nylocken i muttrarna håller om det skall skruvas hela tiden.

Ska bli intressant och prova den när den är klar.
Bild
Användarvisningsbild
BosseN
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 04 jun 2013, 20:58

Re: Quad

Inläggav JanneJ » 18 aug 2013, 19:04

Tjena.
Kul att se en till multirotor i stan. :) Började känna mig lite ensam med TriCoptern.
Lite tips/förslag:
- KK2 har inte världens bästa strömförsörjning, en UBEC till den är att rekommendera istället för att använda ESC/BEC.
- Koppla bara signal ledningen till ESC:erna. Parkera och isolera +5V och Jord.
- När du väl fått allt att snurra rätt, så löd alla motoranslutningar. De där bullet kontakterna har en obehaglig förmåga att glappa.
- Uppgradera KK2 till FW1.6 om det inte är gjort. Jag har verktyg och mjukvara om du behöver, bara hör av dig. Det är gjort på en minut.
- Vibrationer är din värsta fiende. Balansera propellrarna noga.
/Janne
RCG: JNJO
JanneJ
 
Inlägg: 232
Blev medlem: 18 aug 2013, 18:45

Re: Quad

Inläggav BosseN » 18 aug 2013, 22:58

Får se vad som är i KKn när vi kommer så långt. Verkar som HK tagit bort usb-dongeln för uppdatering. :shock:
Så jag kanske behöver hjälp med att flasha in ny fw.
Har 2 servon till gimbalen. Men strömen till dem tänkte jag ta från de övriga esc/bec som inte KK's använder utan bara skickar vidare från motor2-4. Har ju 4 kontakter där. Hoppas första escen bec räcker för att driva KK's och mottagare.

Tänkte sätta eltejp för att hålla ihop kontakterna. Är det en dålig idé att behålla kontakterna.

/Bosse
Användarvisningsbild
BosseN
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 04 jun 2013, 20:58

Re: Quad

Inläggav JanneJ » 19 aug 2013, 12:42

Det dräller av de där flash-pinnarna på ebay. Sök på usbavp
Är på resande fot ett par dar, men från torsdag kväll och framåt kan vi flasha KK2 om du behöver/vill.

Det går att driva en KK2 och mottagare med esc bec, men KK2 är känslig för spikar. Servon ska absolut inte strömförjas från den, så där är esc bec en bra tanke. Två små (~3-5A) dedikerade ubec vore det bästa, men det är inget måste.
Bulletkontakterna är en potentiell felkälla, (Fråga mig hur jag vet... :oops: ) men under intrimmning/test är de bra att ha.
Du har säkert märkt att det går åt skitmycket buntband. Jula kränger 2.5mm's i hundra-pack till bra pris

Ha ett kul bygge. ;)
/Janne
RCG: JNJO
JanneJ
 
Inlägg: 232
Blev medlem: 18 aug 2013, 18:45

Re: Quad

Inläggav BosseN » 08 sep 2013, 21:43

Blev premiär ikväll.
Var tvungen att förlänga kablarna till fartreglagen. Så jag bytte till längre på matningssidan.
Har även ett par ljusslingor på G. Är nog bra att ha om man vill flyga när det är mörkare än det var idag.

Hovrade 2 akkar. Var inte den stabilaste maskin jag flugit. Men det gick att kontrollera den. Tippade vid en start. Men inga skador.

Ska kolla igenom hur den skall ställas in. Finns bra videos på rcgroups.com.

KK2 är uppdaterad till 1.6.

Får se om jag kör med gimbalstyrningen i KKn eller kör med det dyra kortet.
Börjar troligtvis med KKn.
Användarvisningsbild
BosseN
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 04 jun 2013, 20:58

Re: Quad

Inläggav BosseN » 08 jun 2014, 14:35

Har hänt lite sen senast.

Har fått in en Ardupilot i den. Har även en borstlös gimbal för GoPro i den.

Flög med Ardupiloten för första gången idag. Har ju lite bråttom. :roll:
Så jag flög igenom Flyglägen Stabiliserad utan problem, även Höjdhållningsläget fungerade ok, Loiter började med funnels om man stod still för länge. Däremot var piruetterna stabila. Körde även en kalibrering av compassstörning från motorerna mva på gasläge. Blev mindre dålig men ej bra.

4:e o sista akken provades även att flyga en rutt. Tyvärr tog sändarakken slut mitt i andra rundan. Så det var bara att landa.

Får se när man får gimbalen på plats.
Användarvisningsbild
BosseN
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 04 jun 2013, 20:58


Återgå till Öppet forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 60 gäster

cron