Medlemsavgift

Detta forum är öppet för gäster.

Medlemsavgift

Inläggav rfroderberg » 22 sep 2014, 13:32

Måste man ansluta sig till SMFF för att få flyga eller räcker det att bli stödmedlem?
rfroderberg
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 sep 2014, 13:29

Medlemsavgift

Inläggav Mattias » 22 sep 2014, 17:06

Hej.
Man behöver ha en ansvarsförsäkring som motsvarar den som kommer med SMFF-medlemskapet. Detta är alltså en försäkring som täcker upp för skada på tredje part. Hur detta fungerar i praktiken vet jag inte då alla våra medlemmar även har SMFF-medlemskap.
Får man fråga vad anledningen är? Det är ju såklart ett sätt att hålla nere kostnaden, men då motsvarande försäkring ändå behövs så blir nog skillnaden inte så stor.
Webmaster
Användarvisningsbild
Mattias
Site Admin
 
Inlägg: 244
Blev medlem: 28 feb 2013, 14:37

Re: Medlemsavgift

Inläggav rfroderberg » 22 sep 2014, 17:26

Hej Mattias, tackar för svar. Jag kan tänka mig att det är en bra sak för större kärror, själv flyger jag aldrig något över 500g. Täcker inte hemförsäkring? Har funderat på"e0att hyra gymnastiksalen i skokloster för lite 3D flyg men det skulle ju kräva att man i så fall gör det genom en förening. Som privat eller företag kostar det 300:-/timme vilket känns lite väl.
rfroderberg
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 sep 2014, 13:29

Re: Medlemsavgift

Inläggav Mattias » 22 sep 2014, 17:38

Vad hemförsäkringen täcker och inte kan jag inte svara på. Vad är det du flyger? Plan, helikopter eller quad? Om man flyger in i en bil eller skallen på nån så krävs ingen större vikt innan det blir en repa eller personskada. Skillnaden mellan att vara medlem med eller utan SMFF är 380kr. För det får du en försäkring som täcker. Det är lite drygt 1h i gympahallen ;-)

Hursomhelst. För att vara medlem utan SMFF-medlemskap så behöver du kunna visa att du har en ansvarsförsäkring som täcker skada. Om det är din hemförsäkring som täcker det så kan du säkerligen få ett skriftligt intyg från detta via ditt försäkringsbolag.

Önskar dig välkommen som medlem i framtiden oavsett vilken försäkring du innehar. :-)
Webmaster
Användarvisningsbild
Mattias
Site Admin
 
Inlägg: 244
Blev medlem: 28 feb 2013, 14:37

Re: Medlemsavgift

Inläggav rfroderberg » 22 sep 2014, 17:53

Flyger små epp och även deoron flyg. Flyger ofta på egna marker ute på åkrar så risken för skador är nog störst bland insekter flyger även ute i skokloster lite här och var. Försäkringen gäller ju endast om jag flyger på "godkända" platser vilket kanske skulle ske 5% av alla flygningar, därav kändes det överflödigt. Men om vi ( 2 pers) skulle bli medlemmar inklusive försäkring, skulle vi då kunna lösa hyran av hallen genom föreningen som vi naturligtvis skulle betala? Det kanske finns fler intresserade i närheten?/Roger
rfroderberg
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 sep 2014, 13:29

Re: Medlemsavgift

Inläggav Crille » 22 sep 2014, 18:13

Om inte jag hört fel så har klubben möjlighet att utse "hur många fält som helst"... DVS innan du börjar flyga så måste någon i styrelsen godkänna fältet.

Om jag då hört rätt så behöver det inte vara krångligare än att den i styrelsen skriver ner att platsen X är nu godkänd. Därefter fungerar SMFF försäkringen även på det "fältet". Rätta mig om jag har fel ni som kan... Tror jag hörde detta av en SLM person i våras på Bosöflygningarna.

Så hittar du ett fält nära dig som är lämpligt för ändamålet och det är OK från markägare osv så borde nog dina 5%'s utnyttjande av försäkringen kunna stiga avsevärt! ;-)
SAB Goblin 700 Competition, SAB Goblin 500, DJI F550 med allt lull lull
Spektrum DX18, iCharger 4010 osv osv osv... ;-)
Användarvisningsbild
Crille
Site Admin
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 02 jun 2013, 22:51
Ort: Spånga

Re: Medlemsavgift

Inläggav rfroderberg » 22 sep 2014, 18:17

Låter ju bra, och så även gymnastiksalen då antar jag...
rfroderberg
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 sep 2014, 13:29

Godkända flygfält

Inläggav Danne J » 24 sep 2014, 18:16

Har inte 100-koll och det finns kanske inte exakta regler direkt, men sunt förnuft gäller som att inte flyga i direkt anslutning till motorväg, kraftledningar, bostadområden, järnvägslinjer i trafik etc. eftersom man kan ställa till mer olyckor än man först inser.
Även en depronmaskin kan skrämma en bilist så att denne väjer över på motsatta sidan och får sladd eller frontar nå't olämpligt typ.
Användarvisningsbild
Danne J
 
Inlägg: 655
Blev medlem: 07 jun 2013, 17:27

Re: Medlemsavgift

Inläggav rfroderberg » 24 sep 2014, 18:20

Jag flyger alltid skilt från vägar, människor och djur. Öppna ytor och sunt förnuft är ett måste! Vet inte om jag förmedlat en felaktig bild eller dåligt omdöme?
rfroderberg
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 sep 2014, 13:29


Återgå till Öppet forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 42 gäster

cron