Flyglogg

Detta forum är öppet för gäster.

Flyglogg

Inläggav Mattias » 04 jun 2013, 13:40

Vi kör vidare på en flyglogg i forumet.
Varje medlem har själv ansvar för att flytta över sin logg från den gamla sidan.

Tanken är att varje medlem skapar ett inlägg i den här tråden och sedan allteftersom går in och fyller på det inlägget. För att man ska kunna redigera sitt inlägg så måste man vara en registrerad användare i forumet.
Webmaster
Användarvisningsbild
Mattias
Site Admin
 
Inlägg: 244
Blev medlem: 28 feb 2013, 14:37

Mattias

Inläggav Mattias » 04 jun 2013, 13:43

2013-01-04:
Årets första flygning. 3 ackar med Logon. Ringrostig...

2013-01-05:
3 flygningar med Goblin 700.
Dimmigt vilket gav ett bra tillfälle att flyga lite närmare/tightare.
Första riktigt roliga flighterna med Goblinen

2013-01-06:
3 flygningar med Logon, 3 med Goblin 700.
Blev en ofrivillig auto (den första) med Logon då jag råkade komma åt TH i utgången av en loop. Allt gick bra och det vara bara att lätta och flyga vidare efter det.

2013-02-02
3 flygningar med Logon. Vinstilla och solsken

2013-02-17:
3 flygningar med Goblin och 2 med Logon.
Skulle bli 3 med Logon men v-baren fick spel. Snöade mycket så det kan vara ett fuktproblem.

2013-03-09:
3 ackar med Goblin

2013-03-29:
3 flygningar med Goblinen (aka Kalkonen)
Ganska blåsigt och kallt.

2013-03-31:
3 flygningar med Goblinen.
Fint väder, varmt i solen och vindstilla.
Trevligt umgänge.
Fredrik hade käkat taggtråd till frukost och gjorde sitt bästa för att plantera sin Raptor men tyvärr misslyckades han och den fick följa med hel hem igen.

2013-04-07: (tror jag)
3 flygningar med Goblinen.
Kallt och blåsigt, inge vidare.

2013-04-21:
3 flygningar med Goblinen och 2 med Logon.
Det skulle blivit 3 med logon men V-bar Governorn ville inte på den sista. Fick väldigt lågt varvtal.
Micke och jag provade att kopple ur den på fältet och då verkade allt lira. Koppla tillbaka den och fick samma fel.

Väl hemma så funkade allt som det skulle men jag bytte fassensorn för säkerhetsskull.

2013-04-22 - 2013-05-30
ca 10 flygningar som jag glöm att lägga in.

2013-05-31
3 flygningar med Logon

2013-06-02
3 flygningar med Goblin 700

2013-06-06
Nationaldagsflygning.
3 flygningar med Logon, tre med Goblin 700
6 med Gripen, varav den sista var en totaldemolering, med flit.
1 med Mustangen. Fartreglaget brann på den andra flighten.

Riktigt rolig dag!

2013-06-12
3 flygningar med Goblin 700. Superväder

2013-07-18
3 flygningar med Logo 600.
Webmaster
Användarvisningsbild
Mattias
Site Admin
 
Inlägg: 244
Blev medlem: 28 feb 2013, 14:37

Re: Flyglogg

Inläggav Crille » 05 jun 2013, 10:02

...

2013-05-04
2 flygningar med 700'an och 4 flygningar med 450'n. Nära backen ett par gånger med 450'n men nära skjuter ingen hare.

2013-05-06
2 flygningar med 700'an och 2 flygningar med 450'n. Kanonväder och man kunde flyga i kortärmat!!!

....

2013-06-01
3 flygningar med 700'an
3 flygningar med Bixler
3 flygningar med 450

2013-06-02
5 flygningar med 700'an
6 flygningar med 450'n
1½ flygning med 250'n. Envägslagret gav upp på ca 3 meters höjd inverterat.

2013-06-06 - Nationaldagsflygning
Extremt bra väder och mycket folk! Helt underbart! Bättre än en bal på slottet! ;-)
3 flygningar med 450'n, Övade inverterat och något rainbow liknande... ;-)
5 flygningar med 700'an. Visade några hur bailout på Brainen fungerar i verkligheten från inverterat. En av flygningarna var med fotografering av vår omgivning. Resulterade i ca 850 bilder. En av flygningarna var med filmning men det blev för kass kvalitet pga vibrationer. Måste lösa det problemet. Annars mycket 8'or, loopar, rollar och lite inverterat.
5 flygningar med Bixler. Fick tips om att vända propellern åt rätt håll.... OUPS! Helt plötsligt blev det ju lite fjong i den... ;-)
X antal testflygningar med Pouya's 450 för att göra slutgjusteringar samt försöka få till APS'ens vibrationstest utan lyckat resultat... BUMMER!

2013-06-08
5 flygningar med 700'an
4 flygningar med Bixler'n. Vilken skillnad på drag med propeller monterad åt rätt håll. ;-) Flög två av flygningarna med GoPro kameran monterad och filmade. Bra resultat faktiskt!

2013-06-19
En flygning med 700'an
Två flygningar med dubbelkommando på Bixlern
SAB Goblin 700 Competition, SAB Goblin 500, DJI F550 med allt lull lull
Spektrum DX18, iCharger 4010 osv osv osv... ;-)
Användarvisningsbild
Crille
Site Admin
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 02 jun 2013, 22:51
Ort: Spånga

Fredriks Flyglogg

Inläggav Fredrik » 06 jun 2013, 18:24

2013-01-27:
2013 premiär: 4 accar med Trex 500. Gick rikitgt bra trots lång uppehåll.

2013-02-02:
Fin dag på fältet, solsken och nästan ingen vind.
2 accar med Trex 500.
3 tankar med Mickes gamla Raptor 50a.

2013-03-03:
Solsken och stark vind.
2 tankar med Raptor 50an. Det var kul ändra tills kullänken på tailen hoppade av. Tack vare ganska låg höjd och skarsnö vart landningen ganska bra ändå och allt som behöver repareras verkar vara just kullänken.

2013-03-10:
1 tank med Raptor 50an. Glödförlängaren trasig så glödaren fick sättas rakt på stiftet; gick fint.

2013-03-14:
Strålande sol men litet kallt.
3 tankar med Raptor 50an. Nyinstallerad ombordglödare fungerade fint. Flygningen gick bra.
Extra kul att få sällskap av en annan Raptor 50a. [LÄNK]

2013-03-15:
Kanondag på Norrboda: en riktig Raptorfest med tre Raptor 50or i farten och säsongspremiär med planka.
4 tankar med Raptor 50an. Första loopingarna och några svängar mot mig.
Nypremiär med PT40an, nu med uträtad vinge och skidor. 2 tankar och den betedde sig mer en trainer ska bete sig efter ombyggnaden av vingen. Äntligen litet ordning på den! Litet bilder: [LÄNK]

2013-03-17:
Ännu en bra dag på Norrboda: solsken, litet värme och 3 Raptorer där samtidigt igen! Otto var med som moraliskt stöd.
3 tankar med Raptor 50an.
1 tank med PT40an och sen kroknade mottagaraccen.

2013-03-24:
Litet blåsigt och kallt på fältet. Brorsorna Otto och Fredrik W var med.
1 tankar med Raptor 50an.
1 tank med PT40an; bra landning i ordentlig sidvind. Pilot: Fredrik W.

2013-03-26:
Sen eftermiddag på fältet, fortfarande några grader plus, sol och ingen vind.
3 tankar med Raptor 50an. Några krattiga åttor mot mig, men i alla fall.
2 tankar med PT40an; skevrodren har nu fått asymmetriska utslag (litet neråt, mycket uppåt). Flög mycket renare i svängarna nu.

2013-03-28:
Heldag i solskenet.
Eländig start på dagen då huvudet på Raptor 50an höll på att skramla loss. Köp av beg huvud med efterföljande transplantation.
4 tankar med nya huvudet. Några åttor mot mig, aningen bättre. Första rollen.
2 tankar med PT40an; nu utrustad med bomb. Otto och Freddan med som pilot och bombfällare. 6 bomb runs vart det.

2013-03-30:
Solsken men kraftig vind.
4 tankar med Raptor 50an, ganska korta flighter för det blev kallt om fingrarna.
Glad Påsk! [LÄNK] (För mycket vind för att hon skulle få lyfta idag)

2013-03-31:
Kanonfin dag och gott om folk på fältet.
4 tankar med Raptor 50an, åttorna mot mig börjar kännas mindre läskiga. Första rollen som var någorlunda rak.

2013-04-01:
Ännu en kanonfin dag! Resultatet av flygningarna var litet mer blandat.
2 tankar med PT40an. Påskäggsbombning; vart några riktigt bra bomb runs, småkompisarna Isak och Tim var bomb/ägg-fällare. Sen anträdde PT40an sin färd till himmelen genom en "landning" i god fart med spinnern först rakt ner i en stentjälad jord. Återuppståndelse till Kristi Himmelsfärd är nog för mycket att hoppas på i detta fall. [LÄNK]
2 tankar med Raptor 50an, sen gav sig envägslagret.
Vissa dagar vill det sig bara inte riktigt.

2013-04-05:
Isande vindar även om kvällssolen sken.
2 tankar med Bosses gamla Vibe 50. Litet hovring och några små åttor i vinden, test att allt funegrade. Ställde in tomgången. Den var klart mer nervös än Raptorn.

2013-04-07:
Snön nästa helt borta. Typiskt aprilväder; lite sol, lite snö och kall vind.
4 tankar med Vibe 50n. Mer expo och sen var det bara att tuta och köra efter att ha lärt känna den en aning. Mycket rolig helikopter.

2013-05-05:
1 tank med Vibe 50an. Sen skramlade en skruv i huvudet bort och envägrslagret gav upp. Hem och meka igen. (Var visst inte envägslagret; kopplingen hade gått i två bitar; utmattningsbrott)

2013-05-09:
Solsken på Norrboda; en rolig dag.
3 tankar med Vibe 50an. Kändsligheten på gyrot justerad.
2 tankar med Sky Baby 25an. Den gick som attan. Inte help perfekt landning i hästahagen; litet reparationen i stjärten blir det.

2013-05-12:
Sol och kraftig vind.
9 eller 10 tankar med Vibe 50an. Bara att flyga och flyga! Litet otrevligt med vindern, men det gick ändå. Fick ordning på goverorn till slut; den gillade visst inte en reverserad trottel-kanal.

2013-05-22:
IBM-klubbens dag på Norrboda; mycket folk och bra väder om än litet blåsigt.
2 tankar med Viben. Litet ringrostigt.
Maiden med en Kyosho CAP 232 40. Roderutslagen var litet väl stora så det vart väldigt vingligt; fick kompetent hjälp att få ner henne hel (Tusen tack David!). Andra försöket med mindre roderutslag gick bättre. Ska bli kul med den modellen!
Massor med frigolitcobatdelta-flighter. Otto fick två hits på motståndarna.

2013-05-30:
Fin sommarkväll när vinden väl lagt sig.
2 tankar med Bosses gamla Vibe 50.
Inte ens röken från en fett inställd OS50a räckte för att få bukt med myggen.
modellen!

2013-06-06:
Nationaldagsflygning! Massor med folk och mycket fint väder. Kompisen Otto var med.
Maiden med Nik's gamla Raptor 90! 2 tankar med fin metanolrök över Norrboda. Gick mycket bra och den betedde sig som den skulle. Satte upp den "aggresivt" och den blev riktigt sprallig. Ska bli kul med den i sommar!
1 flight med Capen. Den modellen är helt enklet hel-vild; måste lugna ner den ett snäpp till med radio-inställningarna.

2013-06-07:
Underbar sommarkväll på Norrboda, men det var byig vind.
2 tankar med Raptor 90an. Tog ut svängarna litet mer idag; helin är hur kul som helst. Vart litet loopar, flippar och rollar. Kanske inte så snygga men ändå. Vid tredje starten gick koppligen sönder, så då var det färdigfluget för dagen.

2013-06-09:
Blåsig eftermiddag på fältet.
3 tankar med Vibe 50an. Åttorna mopt mig börjar komma tillbaka. Några rollar vart till och med ganska bra. Första försöken att flyga uppochner; det var kul!
På 4e tanken ville den inte starta, men det var nog lika bra...

2013-06-11:
Underbar sommarkväll helt utan vind. http://www.busybeemfk.se/phpgraphy/inde ... 2013_06_11
1 acc med Trex 500.
2 tankar med Vibe 50an. Lite rollar, 8or mot mig och lite uppochner.
2 tankar med CAPen. Ökade expo ännu mer på skev och höjd, ströp höjd och roder lite till med D/R. Den vart betydligt trevligare efter det. Körde några landningar, börjar få ett visst förtroende för den! Beter sig dock mycket skumt med stora utslag i låga farter.

2013-06-30:
Fin kväll på Norrboda.
3 tankar med Raptor 90an som är tillbaka efter reparation av koppligen och montering av en governor. Båda fungerade fint. Lite 8or, några rollar och litet uppochner.

2013-07-12:
Mycket fin och trevlig kväll på Norrboda. http://busybeemfk.se/phpgraphy/index.ph ... startpic=0
3 tankar med Raptor 90an. Den går finfint och efter flighterna ligger röken tät över fältet.

2013-07-17:
Vindstilla kväll.
1 tank med Capen, övade landningar, vart 5 stycken. :-)

2013-07-18:
Sidvind och byigt.
1 tank med Capen, två landningar, den första i rapsen precis innan landningsbanan och sen andra vart en krasch. Vingtippen i rapsen, modellen "studsade" upp på nåt vis och sen spinnern rakt ner i åkern. Såg riktigt illa ut men det var i stort sett bara motorfästet som rök. Och piloten tappade huvudet. Nån gång ska man ha tur oxå!
För litet fart och för lite höjd för tidigt. Och så litet sidvind på det. Så fanns ingen marginal att ta sig ur det....
Kändes att dagsformen inte var bra efter första, så vad skulle jag upp att göra igen?


2013-09-05:
Tog med Raptor 90 till fältet bara för att konstatera att envägslagret gjort sitt. På denna heli oxå.

2013-09-11:
IBM-dag på Norrboda - denna gång med IBMare. Otto var med.
Kanoneftermiddag! Inte en vindpust, helt enkelt prefekt flygväder.
Combat: dom roliga fligolit-deltorna hänger med än! Otto och jag fick in en hit var, men så fick vi bita i gräset några gånger.
Maiden med en el-koneverterad Great Planes Sportster 40. Den flög precis som jag hoppats; snäll och beskedlig fast med mycket pulver i rovan. Landningarna vart oxå bra. Vart 4 accar.
3 accar med Trex 500. Sista landningen vart med nosen först.

2013-09-22:
Kvällsflygning. Otto var med.
En fligth med Sportster 40. Vart litet mörkt att flyga så det blev bara en flight.2013-09-22:

2013-09-29:
Söndagförmiddag på fältet, höstkylan är på gång.
3 accar med Sportster 40. Otto spakade oxå. Lite blåsigt men hyfsat jämn vind rakt framifrån vid landning; gick bra.

2013-10-05:
Söndagförmiddag på fältet, vindstilla och bra.
4 accar med Sportster 40. Efter litet uppvärming premuär-startade och flög Otto ända till det var dags för landning. Det är en snäll och trevlig kärra.
Senast redigerad av Fredrik 06 okt 2013, 15:08, redigerad totalt 14 gånger.
m e t a n o l
Användarvisningsbild
Fredrik
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 jun 2013, 18:11

Flyglogg Tommy 2013

Inläggav Tommy » 08 jun 2013, 18:33

2013-05-01 Idag vart det första flygningen för i år. 2 ackar på ett blåsigt Norrboda med T-rex 500.

2013-06-01 Två ackar med T-Rex 500.

2013-06-08 Två flygningar med T-Rex 500 :)

2013-06-18 Hovrade en ack på ett mycket blåsigt Norrboda :(

2013-06-20 Två ackar med T-Rex 500 :) (Trevlig Midsommar till alla)

2013-06-25 Två ackar med T-Rex 500 (Fin kväll)

2013-07-12 Två ackar med T-Rex 500 (Fin kväll med sällskap av Fredrik och Danne)

2013-07-17 Ett par ackar med Rex 500:an. Kanon kväll men en invasion av flygmyror. :D

2013-07-25 T-Rex 500 ett par ackar!

2013-08-13 T-rex 500 en ack och några tankar med 700:an

2013-08-25 2 ackar med Rex-500:an. Skulle flyga nitro oxå men acken i startern var helt slut. Åkte hem och upptäckte att acken i statern var helt slut alltså bara kassera. In med en mindre begagnad 3 cellare och ut på fältet igen. Blev 3 tankar med 700:an (maffigt värre när man är van att flyga 500:a) :D :D

2013-08-31 T-rex 500 2 ackar och T-rex 700 3 tankar. Nice

2013-09-07 Rex 500 2 ackar och Rex 700 2 tankar :)

2013-09-08 Rex 500 2 ackar och Rex 700 2 tankar

2013-09-14 Ett par ackar med 500:an (som vanligt). 2 tankar med 700:an.
Satte första looparna med 700:an:o:o:o

2013-09-22 två ackar T-Rex 500 och tre tankar T-Rex 700.


2014-04-21 Årets första flygning på Norrboda. T-Rex 500 två ackar och lille T-Rex 150 tre ackar.
2014-05-03 Rex 500:an 2 ackar och tänkte starta upp Nitro 700:an oxå efter fjolårets krasch. Höll på att gå galet den startade med fullgas och jag hade fullt upp att hålla i den och samtidigt strypa bränslet. Den är till salu om någon vill köpa ;)
Senast redigerad av Tommy 03 maj 2014, 18:41, redigerad totalt 16 gånger.
Goblin 700, Goblin 500, T-Rex 500, Blade 130x, Blade mcpx, Blade Nano cpx, Blade 180 CFX
P-51 Mustang Metanol, P-47 Thunderbolt.
Spektrum DX7 & Spektrum DX9
Användarvisningsbild
Tommy
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 05 jun 2013, 19:05
Ort: Spånga

Flyglogg Danne

Inläggav Danne J » 19 jun 2013, 19:27

Norrboda 2/1 Som inledning på året fick Jockes Sceadu sig en duvning.
Norrboda 4/1 blev det en halv tank med Jockes Sceadu innan fingrarna blev för stela
Norrboda 5/1 resten av tanken räckte länge eftersom den var snålt ställd. För övrigt var det kalasväder för att vara mitt i vintern.
Norrboda 6/1. 8 man på banan. Inte dåligt för en vinterdag. Hade bytt till CoolPower. Orkade inte krångla till inställningarna.
Hemmavid 16/2. Provflygning av eSky Belt CP samt demoflygning av Sceadun.
Hemmavid 22/2. Provflygning av den ursprungliga T-Rex 450.
Bålsta 24/2. Testflygning av en av T-Rex450'orna. Har nog glömt hur kvicka de kan vara.
Hemmavid 26/2. En T-Rex 450 helt i kolfiber inkl. huven syns bra mot snön, men inte mot skogsridån.
ฺฺNorrboda 2/3. Hann med 5 ackar T-Rex 450 i snövädret.
Bålsta Motorgård 3/3. 3 ackar med T-rexen. Den flyger så man blir tårögd. Till och med såpass att jag höll på att tappa den när det rann som värst. Den är satans kvick den lille rackarn.
Norrboda 8/3. Skulle ha flugit på lunchrasten i stället. Usch vad kallt det blev efter kl 16.
Norrboda 9/3. För kallt och för blåsigt för att det ska vara trevligt. Gav upp efter en ack med 450'an.
Hemmavid 13/3. Svårfluget med kala stammar som bakgrund.
Norrboda 16/3. Kalasväder. Flaxade runt med 450'an. Måste ställa bort stjärtlåsningen så man vet var man har den när den kommer ur svängarna.
Norrboda 17/3. En halv ack med T-Rexen
Hjälsta 18/3. Grandios flygning med T-Rexen över de Uppländska vidderna. Synd bara att den är så liten.
Norrboda 18/3. Fotade och flög lite med T-Rexen.
Norrboda 25/3. Lyckades klämma ur 5 min ur en icke laddad batteripack. Men lille T-Rex hackade bra på slutet. Så nu vet jag åtminstone hur den bär sig åt när kapaciteten börjar sina. Nyttig test.
Norrboda 26/3. 8 ackar blev det med lille T-Rex. Både han, jag och containern fick visa vad vi gick för.
Norrboda 7/4. Bröt av jouren med lite nostalgiflyg [LÄNK] innan det var dags för nästa jobb. Verdipapircentralen hade bekymmer med DB/2. Sånt är väldans viktigt, men om datorerna på ett sjukhus eller två står still är inte lika noga. Märkligt värld vi lever i. Tack Fredrik för att du fick med flygturen på film.
Norrboda 18/4. Tog en tank med lille Concept på vägen hem från jobbet.
Norrboda 19/4. Flög Concepten innan regnet tog fart på allvar. Den skötte sig alldeles galant.
Norrboda 20/4. Två tankar med Concepten. Stabil som ett strykjärn men kraftigt undermotoriserad.
Norrboda 21/4. Hann inte flyga med gänget mitt på dan, så det fick bli lite kvällsflyg https://www.facebook.com/photo.php?v=55 ... =2&theater med Concepten.
Norrboda 28/4. En kort demoflygning med Jockes Sceadu.
Norrboda 6/5. En tank var med Sceaduerna.
Norrboda 9/5. Det var meningen att det skulle bli en repris av förra flygningen, men Jockes Sceadu slog av gasen med alldeles för lågt varvtal på rotorn. Men det blev en hyfsad marksättning lyckligtvis.
Anledning: Trottle hold-brytaren hade gått av tidigare i år, men jag skulle inte göra några autos, så det spelade mindre roll. Men jag skulle förstås ha programmerat bort funktionen i radion eftersom det visade sig att den där brytaren började föra ett eget liv vilket inte var så lämpligt. Lätt att vara efterklok.
Norrboda 12/5. Kav lugnt vid 20-tiden. Rafsade ihop lite slattar så det räckte till en tank och Sceadun trivdes som bara den.
Norrboda 13/5. Nyblandad soppa som inte alls det var samma drag i.
Norrboda 22/5. IBM's flygdag. Klippte av hela fältet inkl. parkeringen. Wikens Sceadu och Millen fick flyga. Concepten kvar på mekbordet tyvärr.
Karlskoga 24/5. Hann ett par svängar med Wikens Sceadu innan en regnskur avbröt flygandet.
Norrboda 6/6. Nationaldagen. Blev just inte mycket flyga av annat än med Sceadun.
Norrboda 12/6. Venture 50.
Norrboda 15/6 Venture 50 + Concept 30.
Norrboda 18/6. Venture 50. Concept 30'an tappade styrningen för stjärten (muttern till tail slide gängade ur sig) så den fick planteras i högt gräs. Inga synliga skador.
Norrboda 19/6. Venture 50 flyger riktigt bra om man flippar om till heading hold. Tänkte flyga Concept 46 VR men den har ett heffabatteri som ska rymma hur mycket amp som helst men som i verkligheten är urkass. Tacka vet jag mina Sanyoackar som inte rymmer bråkdelen så mycket, men dem kan man i alla fall lita på. Att det står herrejissus-vad-jag-är-häftig-etiketter på heffaackarna kan de stoppa upp nånstans. När det gäller är det upp till bevis och hittills är det Sanyo som kommer ut som segrare. Gäller alltså NiMh ifall nån undrade. Hur som helst, här http://www.youtube.com/watch?v=OBsHNEQ66lk en liten film med Venturen.
Norrboda 21/6. Skymningsflygning med Venture 50 kl 22:30
Norrboda 23/6. En mycket pustig dag som Nalle Puh skulle ha uttryckt sig. Flög endast en kortare stund med Venturen. Inget nöje när det hissar våldsamt. Försökte få gule Nexus i lyften, men bladen var minst 4 cm off-track i spetsarna trots att de var i det närmaste perfekt inställda på backen.
Norrboda 24/6. Blir inte riktigt vän med Kyoshos Nexus. Beter sig på de mest märkliga sätt, men efter att ha flyttat roderok och ställt in snea kurvor i radion blev den gule Nexusen åtminstone flygbar. Märkligt nog trackade bladen utan att jag rört några länkar. Flög också en tank med Venture 50 innan middagen väntade.
Norrboda 25/6. Kanske kört Venture 50'an för snålt för det fanns just ingen glödspiral kvar. Men den gule Nexusen börjar bete sig som folk. Bladen trackade faktiskt också denna gång.
Norrboda 29/8. En tank med Venturen fick det bli medan damerna gjorde Willys. Men oj vad det hissade i byarna.
Användarvisningsbild
Danne J
 
Inlägg: 655
Blev medlem: 07 jun 2013, 17:27


Återgå till Öppet forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster

cron