2013-01-27:
2013 premiär: 4 accar med Trex 500. Gick rikitgt bra trots lång uppehåll.
2013-02-02:
Fin dag på fältet, solsken och nästan ingen vind.
2 accar med Trex 500.
3 tankar med Mickes gamla Raptor 50a.
2013-03-03:
Solsken och stark vind.
2 tankar med Raptor 50an. Det var kul ändra tills kullänken på tailen hoppade av. Tack vare ganska låg höjd och skarsnö vart landningen ganska bra ändå och allt som behöver repareras verkar vara just kullänken.
2013-03-10:
1 tank med Raptor 50an. Glödförlängaren trasig så glödaren fick sättas rakt på stiftet; gick fint.
2013-03-14:
Strålande sol men litet kallt.
3 tankar med Raptor 50an. Nyinstallerad ombordglödare fungerade fint. Flygningen gick bra.
Extra kul att få sällskap av en annan Raptor 50a. [LÄNK]
2013-03-15:
Kanondag på Norrboda: en riktig Raptorfest med tre Raptor 50or i farten och säsongspremiär med planka.
4 tankar med Raptor 50an. Första loopingarna och några svängar mot mig.
Nypremiär med PT40an, nu med uträtad vinge och skidor. 2 tankar och den betedde sig mer en trainer ska bete sig efter ombyggnaden av vingen. Äntligen litet ordning på den! Litet bilder: [LÄNK]
2013-03-17:
Ännu en bra dag på Norrboda: solsken, litet värme och 3 Raptorer där samtidigt igen! Otto var med som moraliskt stöd.
3 tankar med Raptor 50an.
1 tank med PT40an och sen kroknade mottagaraccen.
2013-03-24:
Litet blåsigt och kallt på fältet. Brorsorna Otto och Fredrik W var med.
1 tankar med Raptor 50an.
1 tank med PT40an; bra landning i ordentlig sidvind. Pilot: Fredrik W.
2013-03-26:
Sen eftermiddag på fältet, fortfarande några grader plus, sol och ingen vind.
3 tankar med Raptor 50an. Några krattiga åttor mot mig, men i alla fall.
2 tankar med PT40an; skevrodren har nu fått asymmetriska utslag (litet neråt, mycket uppåt). Flög mycket renare i svängarna nu.
2013-03-28:
Heldag i solskenet.
Eländig start på dagen då huvudet på Raptor 50an höll på att skramla loss. Köp av beg huvud med efterföljande transplantation.
4 tankar med nya huvudet. Några åttor mot mig, aningen bättre. Första rollen.
2 tankar med PT40an; nu utrustad med bomb. Otto och Freddan med som pilot och bombfällare. 6 bomb runs vart det.
2013-03-30:
Solsken men kraftig vind.
4 tankar med Raptor 50an, ganska korta flighter för det blev kallt om fingrarna.
Glad Påsk! [LÄNK] (För mycket vind för att hon skulle få lyfta idag)
2013-03-31:
Kanonfin dag och gott om folk på fältet.
4 tankar med Raptor 50an, åttorna mot mig börjar kännas mindre läskiga. Första rollen som var någorlunda rak.
2013-04-01:
Ännu en kanonfin dag! Resultatet av flygningarna var litet mer blandat.
2 tankar med PT40an. Påskäggsbombning; vart några riktigt bra bomb runs, småkompisarna Isak och Tim var bomb/ägg-fällare. Sen anträdde PT40an sin färd till himmelen genom en "landning" i god fart med spinnern först rakt ner i en stentjälad jord. Återuppståndelse till Kristi Himmelsfärd är nog för mycket att hoppas på i detta fall. [LÄNK]
2 tankar med Raptor 50an, sen gav sig envägslagret.
Vissa dagar vill det sig bara inte riktigt.
2013-04-05:
Isande vindar även om kvällssolen sken.
2 tankar med Bosses gamla Vibe 50. Litet hovring och några små åttor i vinden, test att allt funegrade. Ställde in tomgången. Den var klart mer nervös än Raptorn.
2013-04-07:
Snön nästa helt borta. Typiskt aprilväder; lite sol, lite snö och kall vind.
4 tankar med Vibe 50n. Mer expo och sen var det bara att tuta och köra efter att ha lärt känna den en aning. Mycket rolig helikopter.
2013-05-05:
1 tank med Vibe 50an. Sen skramlade en skruv i huvudet bort och envägrslagret gav upp. Hem och meka igen. (Var visst inte envägslagret; kopplingen hade gått i två bitar; utmattningsbrott)
2013-05-09:
Solsken på Norrboda; en rolig dag.
3 tankar med Vibe 50an. Kändsligheten på gyrot justerad.
2 tankar med Sky Baby 25an. Den gick som attan. Inte help perfekt landning i hästahagen; litet reparationen i stjärten blir det.
2013-05-12:
Sol och kraftig vind.
9 eller 10 tankar med Vibe 50an. Bara att flyga och flyga! Litet otrevligt med vindern, men det gick ändå. Fick ordning på goverorn till slut; den gillade visst inte en reverserad trottel-kanal.
2013-05-22:
IBM-klubbens dag på Norrboda; mycket folk och bra väder om än litet blåsigt.
2 tankar med Viben. Litet ringrostigt.
Maiden med en Kyosho CAP 232 40. Roderutslagen var litet väl stora så det vart väldigt vingligt; fick kompetent hjälp att få ner henne hel (Tusen tack David!). Andra försöket med mindre roderutslag gick bättre. Ska bli kul med den modellen!
Massor med frigolitcobatdelta-flighter. Otto fick två hits på motståndarna.
2013-05-30:
Fin sommarkväll när vinden väl lagt sig.
2 tankar med Bosses gamla Vibe 50.
Inte ens röken från en fett inställd OS50a räckte för att få bukt med myggen.
modellen!
2013-06-06:
Nationaldagsflygning! Massor med folk och mycket fint väder. Kompisen Otto var med.
Maiden med Nik's gamla Raptor 90! 2 tankar med fin metanolrök över Norrboda. Gick mycket bra och den betedde sig som den skulle. Satte upp den "aggresivt" och den blev riktigt sprallig. Ska bli kul med den i sommar!
1 flight med Capen. Den modellen är helt enklet hel-vild; måste lugna ner den ett snäpp till med radio-inställningarna.
2013-06-07:
Underbar sommarkväll på Norrboda, men det var byig vind.
2 tankar med Raptor 90an. Tog ut svängarna litet mer idag; helin är hur kul som helst. Vart litet loopar, flippar och rollar. Kanske inte så snygga men ändå. Vid tredje starten gick koppligen sönder, så då var det färdigfluget för dagen.
2013-06-09:
Blåsig eftermiddag på fältet.
3 tankar med Vibe 50an. Åttorna mopt mig börjar komma tillbaka. Några rollar vart till och med ganska bra. Första försöken att flyga uppochner; det var kul!
På 4e tanken ville den inte starta, men det var nog lika bra...
2013-06-11:
Underbar sommarkväll helt utan vind.
http://www.busybeemfk.se/phpgraphy/inde ... 2013_06_111 acc med Trex 500.
2 tankar med Vibe 50an. Lite rollar, 8or mot mig och lite uppochner.
2 tankar med CAPen. Ökade expo ännu mer på skev och höjd, ströp höjd och roder lite till med D/R. Den vart betydligt trevligare efter det. Körde några landningar, börjar få ett visst förtroende för den! Beter sig dock mycket skumt med stora utslag i låga farter.
2013-06-30:
Fin kväll på Norrboda.
3 tankar med Raptor 90an som är tillbaka efter reparation av koppligen och montering av en governor. Båda fungerade fint. Lite 8or, några rollar och litet uppochner.
2013-07-12:
Mycket fin och trevlig kväll på Norrboda.
http://busybeemfk.se/phpgraphy/index.ph ... startpic=03 tankar med Raptor 90an. Den går finfint och efter flighterna ligger röken tät över fältet.
2013-07-17:
Vindstilla kväll.
1 tank med Capen, övade landningar, vart 5 stycken.
2013-07-18:
Sidvind och byigt.
1 tank med Capen, två landningar, den första i rapsen precis innan landningsbanan och sen andra vart en krasch. Vingtippen i rapsen, modellen "studsade" upp på nåt vis och sen spinnern rakt ner i åkern. Såg riktigt illa ut men det var i stort sett bara motorfästet som rök. Och piloten tappade huvudet. Nån gång ska man ha tur oxå!
För litet fart och för lite höjd för tidigt. Och så litet sidvind på det. Så fanns ingen marginal att ta sig ur det....
Kändes att dagsformen inte var bra efter första, så vad skulle jag upp att göra igen?
2013-09-05:
Tog med Raptor 90 till fältet bara för att konstatera att envägslagret gjort sitt. På denna heli oxå.
2013-09-11:
IBM-dag på Norrboda - denna gång med IBMare. Otto var med.
Kanoneftermiddag! Inte en vindpust, helt enkelt prefekt flygväder.
Combat: dom roliga fligolit-deltorna hänger med än! Otto och jag fick in en hit var, men så fick vi bita i gräset några gånger.
Maiden med en el-koneverterad Great Planes Sportster 40. Den flög precis som jag hoppats; snäll och beskedlig fast med mycket pulver i rovan. Landningarna vart oxå bra. Vart 4 accar.
3 accar med Trex 500. Sista landningen vart med nosen först.
2013-09-22:
Kvällsflygning. Otto var med.
En fligth med Sportster 40. Vart litet mörkt att flyga så det blev bara en flight.2013-09-22:
2013-09-29:
Söndagförmiddag på fältet, höstkylan är på gång.
3 accar med Sportster 40. Otto spakade oxå. Lite blåsigt men hyfsat jämn vind rakt framifrån vid landning; gick bra.
2013-10-05:
Söndagförmiddag på fältet, vindstilla och bra.
4 accar med Sportster 40. Efter litet uppvärming premuär-startade och flög Otto ända till det var dags för landning. Det är en snäll och trevlig kärra.