Modellflygnytt

Detta forum är öppet för gäster.

Modellflygnytt

Inläggav Danne J » 31 jan 2016, 09:49

Vi behöver få information om nya medlemmar före 5 feb eftersom det är stoppdatum för distribution av Modellflygnytt.
Vidare har jag haft kontakt med Patrik Gunnarsson som i praktiken är den som sköter hemsidan.
För er info så dök detta upp i e-posten i morse.

Hej alla modellflygvänner med nostalgisympatier.
Januari har inte varit så värst aktiv från min sida när det gäller skanning. Jag har inget kvar på hyllan och det väntar en tur till Halmstad för att byta skannat mot gammalt.

Mycket glädjande är att vi har fått stor hjälp med Hall of Fame. Tidigare har vi haft lite hjälp av Friflygarna, Aircombat och Linflygarna och nu har även inneflygarna (friflygarna) börjat rota i sina gamla resultatlistor. Sven Pontan, Andrea Hartstein, Sven-Olof Linden (med Vailet) och Lars Tolkstam är nog de som jobbat bäst med att rota i sina arkiv. Stig Håkansson är den som uppdaterar listorna till hemsidan men vi lägger inte ut uppdateringarna så där ofta på grund av att det är rätt så några tusen rader kod som vi byter helt vid uppdateringarna. Min förhoppning är att Hall Of Fame ska kunna ligga under SMFF Elit.

SMFF bredd som ju i teorin driver hemsidan http://www.modellflygnytt.se är ungefär lika synliga som tidigare, d.v.s. inte alls.
Jag har lagt upp några reportage till nästa tidning som ska komma ut den 26 februari.

Våra svenska modellflygforum på SvenskModellflyg.se och Rcflyg.se är inte riktigt lika aktiva som förr har jag en känsla av. FaceBook är nog platsen dit många lägger sina bilder och inlägg. För många är nog FaceBook enklare att hantera då det bara är att dra dit bilder med musen samt skriva ett ord om man vill. Responsen är direkt och det kan plinga i telefonen någon sekund efter att man lagt ut en bil när någon i landet trycker på ”tumme-upp”. En stor nackdel med FaceBook är att det är så direkt att man i princip måst kolla hela tiden. Att försöka hitta ett inlägg efter ett par dagar är inte till för den som är stressad.

Under Opublicerat http://modellflygnytt.se/opublicerat/index.htm har Dan Johansson från BusyBee i Bålsta bidragit med ett helt gäng länkar till artiklar som varit i MFN och andra som inte varit med i tidningen. På nätet kan man klicka upp bilderna i större storlek och det är ofta mycket fler bilder än som får plats i tidningen. Exempel är ett reportage från Grossflygtag i Lehrte 2009 med mer än 250 bilder!

Jag är speciellt glad för Johan Bjurling som lägger upp ett gäng filmklipp från 1999. Det är mycket lättbyggen med de microutrustningar som var väldigt dyra på den tiden men som finns i många av dagen leksaker i mycket mera avancerade versioner. För att ha en chans att hitta tillbaka så samlar jag länkar till videosnuttar från förr i en fil som jag ska sortera.

http://modellflygnytt.se/opublicerat/OT ... index.html Här ska jag försöka samla även andra klipp från gammalt modellflyg. Nu är det ingen ordning alls.

Har ni länkar till andra gamla modellflygfilmer på nätet, helst då med svensk anknytning så klart, så skicka gärna dessa till mig. Det finns säkert mycket runt om som inte är lätt att hitta.
Användarvisningsbild
Danne J
 
Inlägg: 655
Blev medlem: 07 jun 2013, 17:27

Återgå till Öppet forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 54 gäster

cron