Borrslip

Detta forum är öppet för gäster.

Borrslip

Inläggav Danne J » 25 aug 2015, 19:30

Såg att Lidl säljer en borrslip. Någon som har testat en sån?
Har lite svårt att räkna ut hur den får till skären bara genom att stoppa ner borren i ett hål och sen vrida på ett plastvred ser det ut som.
Min erfarenhet är att det är svårt att slipa en borr korrekt. Det är olika skärvinklar beroende på vilket material man ska igenom. Borrar får heller inte hugga så man kan inte ha för aggressiva skär. Och man måste slipa varje sida lika mycket. Plus att en 6 mm's borr ska borra ett 6 mm hål och inte ett som är 6,5 mm. Men funkar den är den säkert värd sina 275 kr.
Användarvisningsbild
Danne J
 
Inlägg: 655
Blev medlem: 07 jun 2013, 17:27

Re: Borrslip

Inläggav steffo » 27 aug 2015, 15:51

Min kompis har en borrslip som fungerar enligt honom. Tvivlar dock på att han köpt den på Lidl.

Har testat att slipa borr på frihand. Jäkligt svårt är det precis som du säger Danne.

Vi hade en gubbe som var grym på att slipa borr på Dixner (gammal motorenoveringsfirma där jag började som lärling 16 år gammal)
Stefan Jonsson
Användarvisningsbild
steffo
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 09 jun 2014, 06:20
Ort: Skokloster

Re: Borrslip

Inläggav Danne J » 28 aug 2015, 09:21

Jo jag vet. På mitt första jobb (Nordiska Armaturfabriken i Solna) fanns en gubbe som var överjävlig på att slipa borr. Helt på frihand.
Han krökte fingret så han fick den vinkel som skulle vara. Satte borrspetsen under och kikade med ett öga. Sen på slipskivan igen till han var nöjd och de borrar skar som smör och hålen blev exakt det som de skulle vara.
Jag har försökt imitera honom i alla år, men det blir mest amatörmässiga slipningar som duger hemmavid. Därför tänkte jag det kunde vara intressant med en riktig slip.
Användarvisningsbild
Danne J
 
Inlägg: 655
Blev medlem: 07 jun 2013, 17:27

Re: Borrslip

Inläggav steffo » 29 aug 2015, 01:19

Den här typen av kunskap är nog snart ett minne blott med den här utvecklingen.

Just nu är jag i frugans hemby, här uppskattas hederligt hantverk. Än så länge :)
Stefan Jonsson
Användarvisningsbild
steffo
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 09 jun 2014, 06:20
Ort: Skokloster


Återgå till Öppet forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 44 gäster

cron