Sida 1 av 5

Flygning på Norrboda 2015

InläggPostat: 14 feb 2015, 00:21
av rodge
Tänkte försöka vara på plats kl.10 idag lördag 14/12

Re: Flygning på Norrboda 2015

InläggPostat: 14 feb 2015, 08:55
av JanneJ
Också ute kring 10 idag.

Flygning på Norrboda 4 mars 2015

InläggPostat: 03 mar 2015, 16:17
av Danne J
Reservdelarna har anlänt från Full Kontroll, så tänkte se om det går att få sprutt på KKK'n i morron onsdag.

Re: Flygning på Norrboda 4 mars 2015

InläggPostat: 03 mar 2015, 17:59
av Micke W
Danne J skrev:Reservdelarna har anlänt från Full Kontroll, så tänkte se om det går att få sprutt på KKK'n i morron onsdag.


Ändra throttle kurvan innan Danne, inte 0 - 100 på en gasser :!:

Ta bort filtret & titta på spjället så har de öppnat mycket redan vid 20%, motorn kommer varva sönder redan innan 1/2 gas......

Flygning på Norrboda 2015

InläggPostat: 03 mar 2015, 20:58
av Danne J
De däringa bensinmotorerna som sitter på trimrar, motor- och röjsågar etc. och små utombordare också för den delen, går bara på ett läge hela tiden. Full makaron. Hade förstås tänkt ha rotorbladen monterade, annars skulle den kanske tokvarva, så det går nog bra. Toppeffekten som kommer ur den där gamla motorn räcker nätt och jämt för att den ska lyfta så det finns nog inget annat val än full muff. Den som lever får se :mrgreen:

Re: Flygning på Norrboda 2015

InläggPostat: 03 mar 2015, 21:03
av Micke W
Jo men du får full tidigt eftersom förgasaren inte öppnar som på en nitro, har haft helt öppet på min x 3 innan 40%, ta och titta in i förgasaren så ser du hur snabbt den går till fullt.

Re: Flygning på Norrboda 2015

InläggPostat: 04 mar 2015, 09:42
av Danne J
Okej då morsan, jag ställer väl kurvan som en svankryggig häst då, men får se om det blir nå't flyga av idag. Har en verandan full av flyttkartonger från landet som måste sorteras ur. YR har lovat sol och vindstilla i morron efter lunch.

Re: Flygning på Norrboda 2015

InläggPostat: 04 mar 2015, 17:04
av Magnus H
Jag föreslår att du popnitar spjället fullt öppet! Du har ju en modell på sju kilo.

Re: Flygning på Norrboda 2015

InläggPostat: 04 mar 2015, 18:05
av steffo
Har aldrig förstått vad Vette menar med fullt spjäll tidigt. Är inte spjället stängt på 0 och helt öppet på 100 får man väl ändra utväxlingen på länkaget så att det i slutändan stämmer. Sedan att kraften från motorn vid 30% gas räcker för hovring är ju en annan sak. Kan dock tänka mig att det mesta över 50% spjällöppning är det samma som fullgas. Inga sofistikerade fuggar direkt på de där röjsågarna.

Re: Flygning på Norrboda 2015

InläggPostat: 04 mar 2015, 20:04
av Micke W
På gasser så ska man göra enl.Malories metod på länkaget, sök på Malories så hittar du hur man gör Danne.

Re: Flygning på Norrboda 2015

InläggPostat: 04 mar 2015, 21:05
av Danne J
Jag tror det kvittar. Den där orkeslösa saken ihop med 7 kg gör att det är fullt spjäll som gäller för att den ska få luft under medarna. När man lyfter den ur bilen undrar man om det är möjligt att över huvud taget få upp en sån klump i luften? Det går. Men bara nätt och jämt. La upp en liten film på hemsidan.
I morron ska det bli sol, så då tänker jag spetsa soppan och se vad som händer? Antagligen får man skruva lite på nålarna.
Ev. blandar jag lite färsk soppa. Den som den går på just nu är gammal utbordarbensin (har bara Aspen röd). Säkert ett par år sedan den tanken fylldes upp sist. Lillsnurran används endast när det inte är ork i startbatteriet.
Bild
http://busybeemfk.se/phpgraphy/index.php?display=-%20Diverse%20-%2Fooy%2F20114930.JPG

Re: Flygning på Norrboda 2015

InläggPostat: 05 mar 2015, 14:42
av Micke W
Hur gick det?

Re: Flygning på Norrboda 2015

InläggPostat: 05 mar 2015, 21:30
av Danne J
Jo det gick ungefär som förra gången. Pillade lite med kurvorna och något bättre blev det väl, men den beter sig fortfarande helt skalenligt. Dvs. kraftigt undermotoriserad. När motorn sackar går varvet ner under 1200 och stjärtrotorn orkar inte hålla emot, Hela maskinen vrider sig moturs hur man än spakar, så den är lite problematisk att flyga.
Glömde tyvärr 2-taktsoljan hemma och tog med en flaska eter i stället för nitro, så resultatet av soppabyte får anstå.
Hittade däremot semisymmetriska blad när jag kom hem. Något för långa dock. Originalblad för KKK går inte att använda i ett Raptorhuvud. Det sitter speciella klämfästen http://www.busybee.balsta.tv/kkkbladsrot.jpg med flera skruv så svingpunkten ligger utanför själva bladet. Ska bli intressant om det gör någon skillnad med lyftande profil.

Re: Flygning på Norrboda 2015

InläggPostat: 06 mar 2015, 06:01
av steffo
Micke W skrev:På gasser så ska man göra enl.Malories metod på länkaget, sök på Malories så hittar du hur man gör Danne.

Det måste jag kolla. Får bli till en kall öl för här i Thailandet är det varmt :)

Re: Flygning på Norrboda 2015

InläggPostat: 06 mar 2015, 12:34
av MarcusK
Åker ut en sväng. Danne, jag hittade träbladen, lägger dom i skåpet.

Re: Flygning på Norrboda 2015

InläggPostat: 06 mar 2015, 12:57
av Micke W
steffo skrev:
Micke W skrev:På gasser så ska man göra enl.Malories metod på länkaget, sök på Malories så hittar du hur man gör Danne.

Det måste jag kolla. Får bli till en kall öl för här i Thailandet är det varmt :)


Och sedan vill jag höra vad dy tycker om Malories, bra eller dålig ;)
Ha det bra på "semestern".

Re: Flygning på Norrboda 2015

InläggPostat: 06 mar 2015, 15:25
av Danne J
Testade KKK'n hemma på gården med nyblandad soppa inkl. 10-15% nitroinblandning (klunkade i på en höft) samt semisymmetriska blad. Jisses vilken skillnad. Nu flyger den ju riktigt skapligt! Dock hyperkänsling på nick. Ska ställa ner utslagen alt. göra om kurvan så den är snällare i mitten. När soppan är slut ska jag testa utan nitro. Var lite dumt att ändra två variabler på en gång för då vet man inte vad som verkligen hjälpte.

Tog en liten sväng till Norrboda efteråt och den flög fint. Dock gör den oväntade skutt uppåt eller neråt, så vågade inte ta ut svängarna. Kanske problemet beror på att pitchservot glappat upp? Hoppas bara inte det är radioproblem för den sticker direkt utan förvarning. Ungefär som min trehjuliga Moskito som varit helt odramatisk genom alla år när den i hoverläge plötsligt befann sig tre meter högre än innan och sen damp i backen med en smäll. Framhjulet och landstället gick av och skiten välte. Inte alls bra. Har ingen lust att samma sak ska ske med den här maskinen.

Re: Flygning på Norrboda 2015

InläggPostat: 07 mar 2015, 10:10
av rodge
Åker ut en sväng till Norrboda

Tankflaska

InläggPostat: 07 mar 2015, 14:05
av Danne J
Glömde tydligen en tankflaska på fältet igår.
Är någon snäll och ställer in den i frekvensskåpet.

uppd. 15:50 Bussigt. Tack

Re: Flygning på Norrboda 2015

InläggPostat: 07 mar 2015, 14:06
av rodge
Jag ställde in den på en hylla i containern

Re: Flygning på Norrboda 2015

InläggPostat: 08 mar 2015, 10:42
av Mattias
Vi är ett gäng som sticker ut kl 12 idag.

Re: Flygning på Norrboda 2015

InläggPostat: 14 mar 2015, 08:20
av Micke W
Kommer ta en snabbis ut till Norrboda, hoppas vara ute till 9-tiden.....

Re: Flygning på Norrboda 2015

InläggPostat: 14 mar 2015, 13:08
av Crille
Jag och Micke drar ut en sväng bara jag laddat mina ackar! ;-)

Re: Flygning på Norrboda 2015

InläggPostat: 15 mar 2015, 11:05
av Micke W
Ser ut & vara fint väder så åker ut till Norrboda till 12-tiden.

Re: Flygning på Norrboda 2015

InläggPostat: 15 mar 2015, 12:05
av Tommy
Hinner inte till Norrboda idag men tänkte flyga lite på baseball planen i Ör ca. 16:00. Kanonställe att flyga på om det inte är match eller träning :D tips till alla som bor i närområdet :!:

Re: Flygning på Norrboda 2015

InläggPostat: 15 mar 2015, 14:32
av Magnus H
Åker ut till fältet. Är där ca 15:00

Flygning på Norrboda 18 mars 2015

InläggPostat: 18 mar 2015, 15:44
av Danne J
Det är så fint väder så jag åker till fältet om en stund.

Re: Flygning på Norrboda 2015

InläggPostat: 19 mar 2015, 15:20
av MarcusK
Det är fint väder nu också, är på plats

Re: Flygning på Norrboda 2015

InläggPostat: 21 mar 2015, 10:01
av Micke W
Norrboda besök ca kl.11

Re: Flygning på Norrboda 2015

InläggPostat: 06 apr 2015, 06:18
av JanneJ
Tar en kortis på förmiddagen. Ute kring 09.00.