Tillstånd för drönare?

Detta forum är öppet för gäster.

Tillstånd för drönare?

Inläggav Danne J » 02 nov 2014, 09:22

Antalet privatägda drönare ökar snabbt. Men det har sina risker att flyga fjärrstyrda farkoster utan tillstånd, har en dansk nu fått erfara.
Vejle-bon är den förste i Danmark som döms för att ha spionerat på grannar via en kameraförsedd drönare.
Det blev 3500 kronor i böter för otillåten flygning. Att köra fjärrstyrd drönare i liten skala kräver inget tillstånd i Danmark, men att flyga omkring och filma i tätbebyggda områden är en annan sak. Men liksom i Sverige säljs apparaterna i rasande fart, och mörkertalet vad gäller otillåten flygverksamhet antas vara mycket stort. Även kriminella lockas av tekniken. Langare på Christiania använder regelbundet drönare för att kunna upptäcka polisrazzior i god tid, uppger Köpenhamnspolisen enligt Jyllands-Posten.
TT
Användarvisningsbild
Danne J
 
Inlägg: 488
Blev medlem: 07 jun 2013, 17:27

Drönarkartan

Inläggav Danne J » 21 jul 2015, 16:08

Magnus visade igår att vi faktiskt ligger utanför både Brommas och Arlandas flygsäkerhetsområden. Med det är inte långt undan.
I princip ska var och en som tänker lätta med en modellflygfarkost anmäla detta till respektive kontrolltorn. Men vi slipper. Åtminstone än så länge. Gränsen går vid Lejondalssjön. Kolla in Luftfartsverkets s.k Drönarkarta http://daim.lfv.se/echarts/dronechart/
Användarvisningsbild
Danne J
 
Inlägg: 488
Blev medlem: 07 jun 2013, 17:27

Regelverket

Inläggav Danne J » 22 jul 2015, 07:49

Obemannade luftfartyg, radiostyrt flyg, modellflyg, drönare eller förarlösa luftfarkoster. Kärt barn har många namn, men den gemensamma nämnaren är att det är ett luftfartyg som flygs utan någon förare ombord. De kan istället flyga av sig själva eller fjärrstyras av en förare på annan plats.

För alla obemannade luftfartyg, oavsett vad de används till, gäller att flygningen ska ske så att andras liv eller egendom inte utsätts för fara. Oavsett syftet med flygningen får man inte (utan särskilt tillstånd) flyga drönaren längre bort än att man kan se den tydligt med blotta ögat.

Flyger man i närheten av en flygplats (i kontrollerat luftrum) måste man alltid ha tillstånd från flygtrafikledningen för att få flyga. Till exempel är större delen av Stockholm en del av Brommas kontrollzon och för att få flyga där måste man vända sig till flygplatsen varje gång man ska ut och flyga.
Det finns dessutom andra platser, till exempel över kärnkraftverk och vissa fängelser, där flygning är förbjuden.

Råder det allmänt flygförbud, till exempel i samband med ett större arrangemang eller vid en större brand, omfattas också drönare av det flygförbudet.
Användarvisningsbild
Danne J
 
Inlägg: 488
Blev medlem: 07 jun 2013, 17:27

UAS Sweden

Inläggav Danne J » 22 jul 2015, 08:00

Det finns en organisation för obemannade flygfarkoster med hemsidan http://uassweden.org/
Tror väl de mest är drönarinriktade även om UAS-definitionen innefattar modellflyg i allmänhet.
Användarvisningsbild
Danne J
 
Inlägg: 488
Blev medlem: 07 jun 2013, 17:27

Info i Modellflygnytt nr 3, 2015

Inläggav Danne J » 24 jul 2015, 08:44

Uffe Höglin har skrivit lite nyttig information längst bak i nummer 3 av MFN.
Användarvisningsbild
Danne J
 
Inlägg: 488
Blev medlem: 07 jun 2013, 17:27

Tillstånd för drönare?

Inläggav Mattias » 25 jul 2015, 07:49

Tyvärr har Uffe skrivit det på ett sätt som är hårdare än vad Transportstyrelsen skriver. Det finns ingen begränsning hos Transportstyrelsen gällande 500m i horisontell riktning. Det finns en rekommendation på 500m.
Reglerna gäller alla typer av modellflyg och inte bara "drönare".
Den här artikeln har kritiserats en del både på Svensktmodellflyg.se och på SMFFs facebooksida.
Enligt bla Rolle Brebäck så finns inga nya regler eller lagar ang det som artikeln tar upp.
Jag som många andra vet nog inte vad som gäller till 100%
Klarlagt verkar dock vara att SMFF/MFN/Ulf Höglin klantat sig något och gått ut med ett regelverk som inte existerar i verkligheten.
Webmaster
Användarvisningsbild
Mattias
Site Admin
 
Inlägg: 243
Blev medlem: 28 feb 2013, 14:37

Re: Tillstånd för drönare?

Inläggav Crille » 28 jul 2015, 11:17

+1 på Mattias och några 120M i höjd som den artikeln även anger är även den felaktig och ihopblandad med andra regler. Det finns ett tak på 120M men det är för drönare som flygs med UAS tillstånd! DVS har du en drönare men hobbyflyger så går du inte under dessa regler och får därmed vara på 300M också om du nu skulle känna för det i oreglerat luftrum såvida du ser modellen med blotta ögat utan hjälpmedel.

Och som Mattias skriver så är det även "drönare" som modellhelikoptrar detta gäller.

Artikeln i MFN var riktigt dumt skriven och borde inte ha funnits där över huvud taget. OM den skulle funnits där så skulle den ha haft alla uppgifter verifierade så dom var korrekta och iom att det är ett hett ämne även länkar till vart man hittar lagar och regler som stödjer dessa påståenden.

När artikeln kom ut så måste jag tillägga att det blev VÄLDIGT hett på UAS grupper och modellflygsgrupper på fejjan och där stod då inte artikeln i MFN högt...
SAB Goblin 700 Competition, SAB Goblin 500, DJI F550 med allt lull lull
Spektrum DX18, iCharger 4010 osv osv osv... ;-)
Användarvisningsbild
Crille
Site Admin
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 02 jun 2013, 22:51
Ort: Spånga

USA-registrering

Inläggav Danne J » 15 dec 2015, 09:01

I det stora landet i väster har man bestämt att alla som har obemannade luftfarkoster över 250 gram ska registreras.
Efter många missförstånd visar det sig att det är ägaren som ska registreras, inte modellerna i sig.
http://www.flyinggiants.com/forums/showthread.php?t=190849
Användarvisningsbild
Danne J
 
Inlägg: 488
Blev medlem: 07 jun 2013, 17:27

Re: Regelverket

Inläggav sir_mnoff » 12 aug 2016, 07:39

Danne J skrev:Obemannade luftfartyg, radiostyrt flyg, modellflyg, drönare eller förarlösa luftfarkoster. Kärt barn har många namn, men den gemensamma nämnaren är att det är ett luftfartyg som flygs utan någon förare ombord. De kan istället flyga av sig själva eller fjärrstyras av en förare på annan plats.
För alla obemannade luftfartyg, oavsett design i grafik vad de används till, gäller att flygningen ska ske så att andras liv eller egendom inte utsätts för fara. Oavsett syftet med flygningen får man inte (utan särskilt tillstånd) flyga drönaren längre bort än att man kan se den tydligt med blotta ögat.
Flyger man i närheten av en flygplats (i kontrollerat luftrum) måste man alltid ha tillstånd från flygtrafikledningen för att få flyga. Till exempel är större delen av Stockholm en del av Brommas kontrollzon och för att få flyga där måste man vända sig till flygplatsen varje gång man ska ut och flyga.
Det finns dessutom andra platser, till exempel över kärnkraftverk och vissa fängelser, där flygning är förbjuden.
Råder det allmänt flygförbud, till exempel i samband med ett större arrangemang eller vid en större brand, omfattas också drönare av det flygförbudet.


Tack för all information, uppskattas verkligen :)
sir_mnoff
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 04 aug 2016, 17:26


Återgå till Öppet forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron