Vår klubb var inbjuden att deltaga i evenemanget Skokloster Off-Shore Race då man ville ha så mycket aktivitet som möjligt inom området eftersom det var långa dödpauser mellan loppen.

Vädret gjorde att vi enbart var där en dag, men det var tidvis bra mycket folk som ville se modellerna i luften. Tyvärr var det även många som inte förstod att man inte kan uppehålla sig på gräsytan vi fått till förfogande om det ska gå att flyga med vettig säkerhet.

Man kanske ska passa sig för att påstå att folk är dumma, men ibland undrar man. Förklaringen är kanske att vi lever i ett alltmer överbeskyddat samhälle och har slutat tänka själva? Finns det ingen förbudsskylt eller om det inte är avspärrat är allt ofarligt. Har inte slutdatumet på mjölkpaketet gått ut så är den drickbar oavsett hur den förvarats och står det 80 på skylten så kör man det i alla väder och under alla förhållanden. Hur som helst får åtminstone vi överväga såna här övningar framöver. Det känns alltför osäkert. Plus att åskådare som tappert stått och väntat på att få se våra modeller i luften får vänta ännu längre eftersom folk helt sonika slår sig ner framför oss ute på gräsytan och tycker att då ser man ju jättebra och inte fattar att modellen kommer flyga ovanför dem om de sitter kvar. Alternativt att det står någon och väntar på att vi ska lyfta eftersom vi startat motorn samtidigt som det står 30 personer och tittar på honom utan att det går upp ett ljus vad det kan bero på? Till slut tröttnar karln och lommar iväg, men då har också halva publiken försvunnit.

En annan sak som kan tyckas vara märklig är att folk ibland inte hajjar när man ber dem inte gena över gräsytan där vi håller till. Där finns ju inget att vara rädd för, så vad står de och hojtar om?

Kanske lösningen är halvt ofarliga frigolitmodeller? Men då blir all uppvisning väderberoende. Plus att det blir mer åt leksakshållet än åt en seriös hobby. Fast det är kanske den vägen vi måste gå för att få fler intresserade. Frågan är bara om vi verkligen får fler medlemmar som är beredda att betala 500 kr bort emot en tusenlapp för att få vara medlem i en klubb om man enbart har en frigolitmodell eller en dubbelroterande minhelihelikopter som kostat mindre än halva medlemsavgiften? Känns inte riktigt så.
Däremot dyker det upp ett antal återfallsförbrytare som gärna vill prata gamla minnen men som gjort sig av med allt de en gång hade. Där finns troligen en potential ifall man bearbetar dem rätt. Fast å andra sidan är de ju inga ungdomar och det var kanske dem som man borde lägga ner mest energi på. Eller?
Vara hur det vill med den saken.

Ifall det blir en upprepning till kommande år ska vi nog plocka fram ett par gamla linkärror också. Samt ställa upp en bock med en Webra-diesel och låta folk försöka knacka igång den. Givetvis försedda med handskar. Även en liten en-halva kan vara elak.
Vi får se. Tiden får utvisa hur det blir med den saken.