MFK BusyBee's flygfält Norrboda
Klubben har efter mycket sökande hittat ett fält, beläget snett emot Högbytorp i Bro som är vårt huvudfält.
Bommen står alldeles ute vid den hårt trafikerade riksvägen så det krävs viss försiktighet vid in- och utfart. Alla håller inte fartgränserna. För inte så länge sen inträffade en dödsolycka 400 meter söderut. En glad 18-åring var ute och gasade med en Camaro och trots att sikten är hyfsat bra så lyckades han inte få hejd på ekipaget utan klippte bilen jäms med dörrstolparna under ett långtradarsläp som höll på att korsa vägen. Det låg blommor på refugen flera veckor efteråt.
Startbanorna norrut respektive österut
Den röda markeringen visar gränsen till hästhagen. Planer finns även att flytta mekborden och containern och anlägga en tredje landningsbana längs skogskanten vilket skulle innebära rak inflygning utan risk för att flyga över hästhagen, samt att slippa att flygplanet viker sig vid landning under den kraftiga gir man måste göra idag om man ska kunna använda den nuvarande huvudbanans fulla längd. Den nya banan kommer dock bli kortare, men det kompenseras av att man kan sätta modellen mycket tidigare. Det blir dock en hel del jobb eftersom sorkarna förvandlat marken till potthål. Att gå där med träskor rekommenderas inte. Plankflygeriet är dock försumbart jämfört med helikopterflygandet, så för tillfället ligger detta på is.
Fältet i sommarskrud. Fikaplatsen uppe i skogsbrynet syns knappt så här års.
Tänk på att alltid uppträda och agera på ett vänligt och hänsynsfullt sätt.
Fältet i vinterskrud (ungefär halva den flygbara ytan är med på bilden och startbanorna är längst bort till höger)
En bit av fältet sett uppifrån där pilot Magnus mest ser ut som ett litet streck.
Och vår granne Ragn Sells som producerar gas av sopor.
Sen är det också oerhört bra termik över Norrboda tack vare att vinden oftast kommer från den stora avfallstippen där det blir varmt pga. den mörka nakna marken. Blåsan går rakt över fältet och bl.a. dessa uppskrämda måsar får bra lyft (uppskrämda är de tack vare att tippen har fått iväg dem med automatiska ljudbangar). Termiken lyfter tyvärr även ibland annat som borde varit kvar på tippen.
Länkar till när vi gjöt fast bommen och när vi kärrade första jorden samt 1'a arbetsdagen.
Till sist har vårt fält även några bofasta innevånare
Ovanstående länk hör hemma på Göteborgs Naturhistoriska Museum som tagit för vana att flytta runt sitt material så inte ens Internets sökmotorer får tag på det. F.n. i juli 2004 hittar man deras gnagarinformation under "Lek och lär" vilket kanske inte är alldeles självklart. Webmasterns anm.
Lite större fyrfotingar söker sig också till oss trots älgjakten, men de hajar nog att jägarna inte är så dumma så de tror att bytet ger sig ut mitt i solen på blanka förmiddan. Nej, älgar är intelligenta varelser och skulle aldrig göra något så dumt, de vet ju att viltlivet blir skrämt av modellflyg och fattar förstås att det ingen är så tokig att han jagar där när vi är igång. Hur var det nu, Hasse Alfredsson sa? "Ingen tror väl att gubben är så jävla dum så att han gömt pengarna i madrassen. Därför har jag gömt pengarna i madrassen." Kortet togs 10'e november 2005 och det är inget ljug! Till saken hör att de passerade bakom Micke Wahlkvists rygg medan han hovringstränade sin Raptorhelikopter och de gick sen en bit bort och tittade på medan de glatt mumsade på höstsådden under tiden Micke flög upp några tankar till. Så skrämda var dom. Gäller säkert gynnarna på kortet ovanför med för den delen.
Slutligen lite information om vårt gamla fält. Hur såg där ut i juni 2003?
Dåvarande klubbordförande Kjell berättar om vår verksamhet på invigningsdagen
samt en bild från depån
och på några som flög.
Och så själva invigningsklippet där Olle Gustafsson håller i saxen.
Så här vackert är det på vintern
samt en fikabild om sommaren
och från en lågupplösningssatellit.
Lite bättre upplösning har denna flygbild från Eniro.
Här under ett par av Patrik Gussarvs bilder som gästade oss under Nationaldagen 2012.
Ytterligare en bild från Kugge som gärna flyger även på vintern
I Tibble (vid Lidl) i Kungsängen finns ett område som också heter Norrboda men om ni letar efter oss där får ni leta länge.
Den som är historiskt intresserad kommer troligen ha intresse av UKF's samlingar om Norrboda mjöl- och sågkvarnar kring i början av 1800-talet där man bland annat hittar detta:
I Bro fanns en gång ett stort naturligt vattenmagasin norr om nuvarande Norrboda, återgivet på den äldsta kartan från 1696 med namnet Långbro kärr. Norrboda ligger strax norr om E18 utefter vägen mellan Bro och Håtuna / Skokloster. Vår och höst kunde man här utvinna vattenkraft. Omkring år 1800 höjdes den naturliga fördämningen strax till vänster om byggnaderna på bilden med en jordvall. Längre upp i skogen bortom kvarnen anlades dessutom en ännu bevarad jordvall c:a 75 meter lång. Skogen var full av kärrmarker vars vatten lagrades för att användas när Långbro kärr sinade. Här fick Bro en så kallad "tullkvarn" där bygdens folk kunde få sin säd mald mot betalning. Den utökade vattenmängden rubbade emellertid naturens ordning och konflikt mellan markägaren och kvarnägaren uppstod.
Klickar man på länken Domstolsprotokoll för Norrboda får man reda på hur det gick i konflikten mellan mark och kvarnägaren.
Marken arrenderar vi av Norrboda Gård, dvs. Krister Sjögård och hans far.
Övriga sanktionerade flygplatser är:
Fältet är beläget utmed väg 269 strax efter avfarten från E18 i Bro (trafikplats BRO med nummer 148 enligt Vägverkets nya system med numrerade avfarter).
Gästflygare är alltid väkomna när vi finns på plats, men vi vill att våra fältregler efterlevs. Speciellt anslutningen till SMFF på grund av försäkringsfrågan. Klubben har ingen möjlighet att ta på sig något ansvar för eventuella anspråk som skulle kunna ställas mot oss. Närheten till hästhagar och riksväg 269 utgör en potentiell risk för stora ersättningskrav ifall något skulle hända.
Vi har f.n. inga krav på flygcertifikat. Vanligt sunt förnuft duger. Skulle det visa sig att någon utgör en fara för sig själv eller omgivningen förbehåller vi oss rätten att belägga denne med flygförbud.
och enligt Lantmätarkarteringens RT90-system X=6603697, Y=1603529
När man använder Eniros karttjänst anger man coord=N 59.32.24,6 E 17.38.07,3 i sökfältet. Eller också klickar man på
Enligt WGS84 är kordinaterna 59° 32.41N, 017° 38.15E
Krysset i södra änden av nord/syd-banan är en tänkt plats för en kommande inflygningsfyr.
Om man håller sig utanför den vid landning går man fri från hagen (om man står i pilotrutorna vill säga).
Vidare finns planer på att försöka få till någon sorts off-road-bana för bilar, vilket skulle innebära att vi också kan utnyttja kullarna.
Fältregler för Norrboda
Det var vid studiet av Brogårdsarkivet 1990 som konflikten uppdagades och en för oss okänd historia kom i dagen. Att det ända in på 1900-talet funnits en såg här var känt, men ingen visste något om den större anläggningen som varit i bruk under första hälften av 1800-talet innan en ny kvarn med tröskverk inrättades strax söder om Bro pendeltågsstation.
Norr om Norrboda fanns sedan urminnes tider ett naturligt vattenmagasin under namnet Långbro kärr. I början av 1900-talet tömdes det genom att ett avlopp sprängdes genom berget och vattnet fördes bort (dvs. i det stora diket som delar av odlingsmarken vid fältet).